Επιχειρείν Συμβουλευτικές Υπηρεσίες | +30.26650.21428

BUSINESS & MARKETING STRATEGIES TO GROW YOUR BUSINESS

Λύσεις, συμβουλές & ιδέες για να αναπτύξετε γρήγορα την επιχείρηση σας

Κοστολόγηση προϊόντων: Πόσο μέσα είσαστε;

Barcode scaner in hands for a manΑν αγοράσετε κάτι 100 και το πουλήσετε 120 πόσο είναι το ποσοστό κέρδους που έχετε βγάλει; Το πρόβλημα φαίνεται σίγουρα απλό, και επειδή πολλοί θα βιαστείτε να πείτε 20%, σας καλώ να το ξανασκεφτείτε!! Και αν το ξανασκεφτείτε και πείτε “σωστά είναι λιγότερο αφού δεν έχουμε βάλει λειτουργικά, μεταφορικά, φόρους κτλ.” σας λέω πως θα πρέπει και πάλι να το ξανασκεφτείτε!!

Το λάθος που κάνουν οι περισσότεροι είναι να διαιρούν το κέρδος τους με την τιμή κόστους (20 προς 100), ενώ αυτό που θα έπρεπε να κάνουν είναι να διαιρούν το κέρδος τους με την τιμή πώλησης του προϊόντος ή της υπηρεσίας τους (20 προς 120). Οι περισσότεροι νομίζουν πως έχουν κέρδος 20% κάτι το οποίο δεν είναι ακριβές (αυτό είναι το markup ποσοστό). Το πραγματικό περιθώριο κέρδους τους είναι 16,7% μειωμένο κατά 3,3% από την αρχική τους πρόβλεψη (20/120 = 0,1667)!! Και λίγο πιο επιστημονικά, προκύπτει ως εξής: Περιθώριο Κέρδους = 1 – [1 / (markup+1)].

Το “μαθηματικό” αυτό λάθος, μπορεί να σημαίνει πολλά μέσα στην επιχείρηση αφού ο κάθε επιχειρηματίας νομίζοντας πως δουλεύει με ένα συγκεκριμένο ποσοστό κέρδους στην πραγματικότητα δουλεύει με άλλο και αν θεωρήσουμε πως στην τελική τιμή πώλησης προσθέσει και μια πιθανή έκπτωση προς τον πελάτη, ας πούμε της τάξης του 10%, τότε το ποσοστό κέρδους του μειώνεται ακόμα περισσότερο στο 7,4%. Όχι δεν έχω κάνει λάθος τις πράξεις μου, αν αγοράσετε κάτι 100 και το πουλήσετε 120 δίνοντας στον πελάτη σας έκπτωση 10%, στην πραγματικότητα δουλεύετε με ποσοστό κέρδους 7,4% !!

Δεν θέλω να σας κουράσω άλλο με αριθμούς, νομίζω όμως πως το προηγούμενο παράδειγμα δείχνει πόσο αναγκαίο είναι για την κάθε μικρή ή μεγάλη επιχείρηση να καταλάβει και να κάνει πράξη την σωστή κοστολόγηση των προϊόντων και υπηρεσιών της. Πολλοί μπορεί να τα γνωρίζουν όλα αυτά και να τα εφαρμόζουν ήδη, όμως υπάρχουν ακόμα περισσότεροι που δεν τα έχουν σκεφτεί ποτέ.

Προσπαθήστε εκτός από το ταλέντο στη δουλεία σας να αποκτήσετε και “Οικονομική Σκέψη”.

Διαβάστε επίσης:

Συντάκτης

Vasilis Pappas

Business & Marketing Consultant, BA, MBA in Marketing, Epixeirein.gr

Σχετικά Άρθρα

10 Σχόλια

  1. Δημήτρης Αλεξόπουλος

    Γεια σου Εβίτα.
    Θα κατανοήσεις αμέσως τους απλούστατους υπολογισμούς εάν κατανοήσεις ότι η εκάστοτε λιανική τιμή ενός αγαθού είναι πάντοτε το 100% της αξίας του αγαθού ανεξαρτήτως του κόστους του που δεν είναι ποτέ μηδέν στην παραγωγική διαδικασία. Άρα ισούται με το άθροισμα του ποσοστού κόστους με το ποσοστό κέρδους. Έτσι, αφού ξέρουμε το κόστος βρίσκουμε πολύ εύκολα και το κέρδος.
    ΔημΑλεξ

  2. evita

    Μπράβο σας!
    Σας ζηλεύω…..
    Δε καταλαβαίνω τπτ…..οχι γιατί δε τα λέτε σωστά…….απλά εγώ δε τα κατακαλαβαίνω…

  3. Μαστοράκης Μανώλης

    Τιμή Πώλησης = Κόστος που έχουμε + Κέρδος που θέλουμε να βγάλουμε
    Δηλ. το 100% που είναι η Τιμή Πώλησης= ποσοστό επι % στην τιμή Πώλησης + ποσοστό επι % στην Τιμή Πώλησης
    Δηλ Εάν θέλουμε να κερδίσουμε 25% Μικτό Κέρδος κοστος θα είναι 100%-25%= 75% δηλ εάν αγοράζουμε κάτι 65 και θέλουμε 25% μικτό κέρδος επί της Λιανικής Τιμής Πώλησης σημαίναι ότι το 65= 75%Χ ( Χ) είναι η τιμή πωλησης που δεν ξέρουμε . άρα χ=65/75% ισον 86,67 και πράγματι εάν πουλάμε κάτι που αγοράσαμε 65 ευρώ 86,67 Εχουμε
    86,67Χ25%= 21,67 και 86,67Χ75%=65 Αρα
    Τιμή Πώλησης 86,67= Κόστος (65) + Κέρδος (21,67)
    Δηλαδή για να βρούμε την τιμή πώλησης ενός είδους διαιρούμε το κόστος δια του (100% – ποσοστό Κέρδους που θέλουμε να πραγματοποιήσουμε )

  4. Ορέστης

    Σωστή η παρατήρηση αλλά δεν εξηγεί καθόλου από πού προκύπτει αυτό το ποσοσστό.
    Το Περιθώριο Κέρδους = 1 – [1 / (markup+1)]. απο μόνο του δεν λέει τίποτα.

  5. alexandros

    Μεγάλο θέμα ανοίγεις. Είμαι σίγουρος ότι είναι η αιτία που παρουσιάζουν ζημιές πολλές ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις. Θα ήθελα να προσθέσω την άποψή μου σχετικά ότι πρέπει στη κάθε πώληση να υπολογίζονται σχετικά ΦΠΑ, κόστος απόκτησης του προϊόντος, κόστος δανεισμού, πότε πληρώνεται κάποιος για το προϊόν και ένα σορό παράγοντες που ποσοστό-ποσοστό μπορούν πραγματικά να κοροϊδέψουν τον επιχειρηματία. Επίσης θα ήθελα να μας αναφέρεις κάποιο link με την αιτιολόγηση του τύπου.

  6. epixeirein

    Για να το θέσω πολύ απλά το markup είναι η διαφορά που προκύπτει από την τιμή πώλησης με την τιμή κόστους ενός προϊόντος ή υπηρεσίας. Δηλαδή:

    Markup = (Τιμή Πώλησης / Κόστος) – 1

    Στο παράδειγμα μας δηλαδή είναι:

    Markup = (€ 120 / 100) – 1 = 0,2 ή 20%

    Και για να μετατρέψετε το markup στο πραγματικό περιθώριο κέρδους σας, χρησιμοποιείτε την απλή εξίσωση που έδωσα και στο post, που δεν χρειάζεται να γνωρίζετε και ιδιαίτερα μαθηματικά:

    Περιθώριο Κέρδους = 1 – [1 / (Markup + 1)]

    Επίσης κάτι ακόμα πολύ σημαντικό που δεν ανέφερα στο post. Όλοι θα έχετε ακούσει ή χρησιμοποιήσει την έκφραση: “Από το προϊόν αυτό, έβγαλα 500% κέρδος” ή την έκφραση: “αυτός δουλεύει με ποσοστό 900% κέρδος”! Στα οικονομικά θα πρέπει να γνωρίζετε ότι δεν υφίσταται κέρδος 500 ή 900%! Η έκφραση αυτή είναι λάθος!!

    Εάν σου κοστίζει κάτι 100 € και το πουλήσεις 1.000 επειδή είσαι έξυπνος, το κέρδος σου δεν είναι 900%, αυτό είναι το markup ((1.000 / 100) – 1 = 9 ή 900%). Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι το περιθώριο κέρδους σας δεν μπορεί να είναι ποτέ πάνω από το 100%. Και στην περίπτωση αυτή θα είναι 90% ( 1 – [1 / (9+1)] = 0,9 ή 90%).

    Εάν το κατανοήσετε αυτό πραγματικά θεωρώ ότι θα αλλάξουν πολλά στον τρόπο σκέψης που θα “τρέξετε” την επιχείρηση σας από εδώ και πέρα!

  7. Μιχάλης Κωνσταντουλάκης

    Όντως πολύ καλό το άρθρο, ούτε εγώ γνώριζα ότι έτσι κοστολογούνται τα προϊόντα και αμφιβάλλω αν το ξέρουν και αρκετοί ακόμα.

    Μήπως θα μπορούσες να εξηγήσεις λίγο συνοπτικά τι είναι το mark up?

  8. epixeirein

    Δεν το είχα σκεφτεί έτσι όπως το θέτεις! Θα δω πως μπορεί να γίνει!

  9. Nikos

    Ωραίο το θέμα που διάλεξες, ενημερωτικό και…..τεχνικό θα έλεγα! Προσωπικά δεν γνώριζα για αυτήν την διαφορά στο κέρδος.

    Μια πρόταση: Σκέφτηκες να γράφεις σχετικά με καλές πρακτικές κοστολόγησης, τι μέθοδοι και πρακτικές πρέπει να ακολουθούνται για την σωστή κοστολόγηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας;

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

© Copyright 2009 - 2017 Epixeirein.gr
Business Address:Ag. Apostolon 7-9,Igoumenitsa,Thesprotia,46100,GR |Tel: +30 26650 21428 |Email: info@epixeirein.gr.
Company VAT No.EL109013107 |Business hours are
Epixeirein.gr Rated 5 / 5 based on 5 reviews. | Review Me Essential SSL